A Kur-földnyelv

Litvánia kihagyhatatlan látnivalója a Kur-földnyelv, amely egy 98 km hosszú és 600-2000 méter széles félsziget Klaipeda és Lesznoj (Oroszország) között. A 98 kilométerből 52 km tartozik Litvániához és 46 km Oroszország Kalinyigrádi körzetéhez. A félsziget Lesznojnál csatlakozik a földrészhez.
A földnyelv szinte egésze homokos talajú, ennek köszönhető, hogy itt található Európa egyik legnagyobb dűnéje is. A félsziget a Kur-öblöt és a Balti-tengert választja el egymástól. Klaipedából nagyjából 10 perces kompúttal lehet átkelni a túlpartra.
Vasárnap ide készültünk kirándulni. Elég rossz időre ébredtünk, eleredt többször is az eső, így sajnos csak későn tudtunk elindulni a kempingből. A kompra szállás is elég lassan ment, pedig folyamatosan járt több komp is a két oldal között. Ahogy átértünk, mi Nida falucska felé indultunk, mert itt található a Parnidis-dűne, ami az egyik legnagyobbnak mondott Európában. Ez a komptól 50 kilométerre van, tehát már az orosz határhoz közel. A szigeten útdíjat is kell fizetni. Ez személyautóknak 20 €.
Először a dűne feletti obeliszkhez mentünk, innen, azt mondják, egyedülálló módon, a nap a vízből bukkan elő reggel és oda is bukik le este a másik oldalon. Azt olvastuk mindenütt, hogy a dűne veszélyeztetett terület és csak a kijelölt utakon lehet közlekedni, ehhez képest nagyon meglepődtünk, hogy odalent, a homokban gyerekek rohangáltak.
Elindultuk felfedezni a dűnét és kiderült, hogy teljesen körbe is lehet járni, lehet a homokon sétálni, csak néhány helyen vannak táblák, hogy veszélyes, mert leszakadhat a homokfal. Nagyjából másfél-két óra alatt meg lehet kerülni a dűnét, az út áthalad az úgynevezett Holtak völgyén is. Egyik oldalról csak homok, néhol fűvel benőve, másik oldalról a tenger szegélyezte az utunkat. Nem találkoztunk sok emberrel ezen a részen, a turisták nagy része csak az obeliszkhez sétál fel. Viszont az is kiderült, hogy ezen a dűnén kívűl még van egy sokkal nagyobbnak tűnő és tisztább, nem fűvel benőtt is, de az szigorúan védett terület, oda nem mehetnek látogatók, csak a kijelölt túraútvonalról látszik, egy kis öböl túlpartján.
A dűne megtekintésén kívűl mi még Juodkranté falucskát és a Borostyán-öblöt néztük meg, valamint Nidában felmentünk az Urbis-dombra egy geocaching láda kedvéért.
A Borostyán-öböl onnan kapta a nevét, hogy régen itt volt a borostyán kitermelés egyik központja. Ma már ennek semmi nyoma, az öböl vizén néhány faszobor tekinthető meg, amiket minden szeptemberben elégetnek egy ünnepség keretein belül.